مشہور ہے کہ نو ربیع الاول عمر بن سعد کی ہلاکت کا دن ہے، وہی جس نے میدان کربلا میں عاشورا کے دن امام حسین (ع) اور خاندان رسول (ص) کے ساتھ وہ سلوک روا رکھا جس سے سب آگاہ ہیں۔ اس نے خاک کربلا کو خاندان رسول (ص) کے مردوں کے خون سے رنگ دیا اور سیدہ ثانی زہراء اور خاندان رسول (ص) کی خواتین اور بچوں کو اسیر کرکے کربلا سے کوفہ و شام تک بازارون میں پھرایا اور ہزاروں مظالم پیروان اہل بیت (ع) پر روا رکھے۔
نو ربیع الاول کو مختار بن ابی عبیدہ ثقفی نے عمربن سعد ملعون کو ہلاک کرڈالا اور مختار کے حکم پر اس کا سر بدن سے الگ کردیا کیا چنانچہ نو ربیع الاول اس لحاظ سے اہل بیت (ع) اور حضرت زہراء (س) کے لئے جشن و سرور کا دن ہے۔
بعض لوگ نو ربیع الاول کی رات کو جو جشن اور بعض مراسمات بپا کرتے ہیں ان کا تعلق اباعبداللہ الحسین علیہ السلام کے قاتل عمر سعد کی ہلاکت سے ہے اور بعض لوگ تو اس سلسلے میں انتہا پسندی کی راہ پر چل کر خرافات کے قائل ہوئے ہیں جن کی کوئی تاریخی اور علمی بنیاد نہیں ہے۔
عمر بن سعد بن ابی وقاص کون ہے؟
امام حسین علیہ السلام نے کربلا میں ابن سعد کے ساتھ بات چیت کرنے کے لئے پیغام بھیجا۔ اس ملاقات میں ابوالفضل العباس علیہ السلام آپ (ع) کے ساتھ تھے اور حفص بن عمر سعد اور اس کا غلام لاحق، ابن سعد کا ساتھ دے رہے تھے۔ ابن کثیر نے لکھا ہے کہ رات گئے تک مذاکرات جاری رہے لیکن معلوم نہ ہوسکا کہ مذاکرات میں فریقین نے کیا کہا اور کیا سنا۔ لیکن بعض دوسرے مؤرخین نے لکھا ہے کہ سیدالشہداء علیہ السلام نے فرمایا: اے ابن سعد! خدا کا خوف کرو! تم جانتے ہو کہ میں کس کا فرزند ہوں پس تم میرا ساتھ کیوں نہیں دیتے ہو؟
عمربن سعد بہانہ لایا اور کہا: مجھے خوف ہے کہ یزید کی حکومت میرا گھر منہدم کرے گی۔
امام (ع) نے فرمایا: میں وہ گھر تمہارے لئے از سر نو تعمیر کرکے دونگا۔
ابن سعد نے پھر بھی بہانے کا سہارا لیا اور کہا: مجھے خوف ہے کہ وہ میرے باغ اور میری زراعت پر قبضہ کریں گے۔
سیدالشہداء علیہ السلام نے فرمایا: میں اس سے بہتر حجاز میں تمہیں دے دوں گا۔
عمر سعد نے پھر بھی بہانہ بنایا اور کہا: مجھے خوف ہے کہ وہ میرے بیوی بچوں کو کوفہ میں قتل کردیں۔
یہاں امام علیہ السلام غضبناک ہوئے اور ابن سعد پر نفرین کرکے فرمایا:
مالك! ذبحك اللّه على فراشك، ولا غفر لك یوم حشرك، فواللّه انی لارجوا ان لاتاكل من بر العراق الا یسیرا.
اللہ ذبح کروائے تم کو اپنے بستر پر! اور جس دن تم اٹھائے جاؤ اللہ تمہیں نہ بخشے، پس اللہ کی قسم! مجھے امید ہے کہ تم عراق کی گندم سے ـ سوائے قلیل کے ـ نہ کھاسکوگے۔
عمر بن سعد نے اپنے انجام کے خوف کو چھپاتے ہوئے کہا: گندم نہیں کھائیں گے تو جو کھائیں گے!۔
ابن حجر لکھتا ہے: ایک دن عمر بن سعد نے امام حسین علیہ السلام سے عرض کیا: بعض نادان لوگ کہتے ہیں کہ میں آپ کا قاتل ہوں۔
امام (ع) نے فرمایا: یہ نادان نہیں ہیں اور سچ کہہ رہے ہیں۔
عمر بن سعد کی واقعۂ کربلا میں عمر 37 برس تھی اور چھ سال بعد 43 سال کی عمر میں مختار کے حکم پر ہلاک کیا گیا۔
ابن سعد کے جرائم میں ایک نہایت شرمناک جرم یہ تھا کہ اس نے فرزندان رسول (ص) پر پانی بند کردیا۔ یزید بن حصین ہمدانی (4) ـ جو شہدائے کربلا میں جاوید ہوچکے ہیں ـ نے سیدالشہداء علیہ السلام کی خدمت میں عرض کیا: آپ کی اجازت ہو تو میں ابن سعد سے پانی کی بندش کے موضوع پر بات چیت کرتا ہوں شاید کہ مؤثر واقع ہوجائے۔ امام (ع) نے اجازت دی۔ یہ شہید کربلا جب عمر سعد کے خیمے میں داخل ہوئے اور ابن سعد کو سلام نہیں کیا۔ عمر سعد اس طرز سلوک پر بہت ناراض ہوا اور کہا: یا اخا همدان! ما منعک من السلام، الست مسلما!؛ اے ہمدانی بھائی! تم نے سلام کیوں نہیں کیا؟ کیا میں مسلمان نہیں ہوں۔ فقال له: هذا ما الفرات تشرب منه کلاب السواد و خنازیرها و هذا الحسین بن على و نساؤه و اهل بیته یموتون عطشا و انت تزعم انک تعرف اللّه و رسوله؛ یزید بن حصین نے کہا: یہ فرات کا پانی ہے جس سے تمام حیوانات استفادہ کررہے ہیں، یہ حسین بن علی اور آپ (ع) کی خواتین اور بچے ہیں جو پیاس سے رو بہ موت ہیں اور تم اللہ اور رسول کی معرفت کے دعویدار ہو [اور اپنے آپ کو مسلمان سمجھ رہے ہو]؟ عمر سعد نے سر جھکا کر کہا: واللّه یا اخا همدان! انی لاعلم حرمة اذاهم ولکن ما اجد نفسی تجیبنی الى ترک الری لغیری؛ اے ہمدانی بھائی! بےشک میں جانتا ہوں کہ ان کو اذیت دینا حرام ہے لیکن میری نفسانی خواہشات مجھے "رے" کی حکومت دوسروں کے حق میں، ترک کرنے کی اجازت نہیں دے رہی ہیں۔ یـزید بن حصین لوٹ کر امام علیہ السلام کی خدمت میں حاضر ہوئے اور عرض کیا: "قد رضى ان یقتلک بولایة الری"، میرے مولا! ابن سعد رے کی حکومت کی خاطر آپ کے قتل کے لئے راضی ہوگیا ہے۔
آخری بار عاشورا کی صبح کو دوسرے خطبے اور اتمام حجت کے بعد امام حسین علیہ السلام نے عمر سعد کو بلایا اور فرمایا: "اتزعم انك تقتلني و یولیك الدعی بلاد الری و جرجان؟ واللّه لا تتهنأ بذلك، عهد معهود فاصنع ما انـت صـانـع فـانك لا تفرح بعدی بدنیا ولا آخرة و كانی براسك على قصبة یتراماه الصبیان بالكوفة و یتخذونه غرضا بینهم ؛ تم سمجھتے ہو کہ مجھے قتل کروگے اور یہ زنازادہ شخص کا بیٹا تمہیں رے اور گرگان کی حکومت دے گا! خدا کی قسم! یہ ایک طے شدہ عہد و پیمان ہے۔ اب تم جو کرسکتے ہو کرو لیکن جان لو کہ میرے بعد کبھی بھی دنیا اور آخرت میں فرح و سرور کا منہ نہ دیکھ سکوگے اور گویا میں ابھی سے دیکھ رہا ہوں کہ تمہارا سر نیزے کے اوپر نصب کیا جاتا ہے اور کوفہ کے بچے اس کو ایک دوسرے کے پاس پھینک رہے ہیں اور اس کے ساتھ کھیل رہے ہیں۔
فتقدم عمر بن سعد فرمى نحو معسکر الحسین علیه السلام و قال اشهدوا لی عند الامیرانی اول من رمى واقبلت السهام من القوم کانها المطر(9)
عاشورا کے ظہر کے بعد جب سنان بن انس لعین نے ایک تیر امام حسین علیہ السلام کی طرف پھینکا جو آپ (ع) کے گلے میں لگا اور آپ زین سے زمین پر اترے "فوقع السهم فی نحره فسقط علیه السلام"۔ عمر بن سعد نے ایک شقی سے کہا کہ اترو اور امام حسین (ع) کا کام تمام کردو۔ خولی نیچے اترا لیکن گھبرا کر پیچھے ہٹ گیا حتی کہ سنان بن انس نخعی نے سرمبارک تن سے جدا کیا۔
عمر بن سعد نے کربلا میں اشقیاء کی سپہ سالاری قبول کرنے سے قبل "کامل" نامی شخص سے مشورہ کیا جو اس کے باپ کا دوست تھا۔ کامل نے کہا: وائے بحال ہو تمہارے! کیا تم فرزند رسول (ص) کو قتل کروگے؟ اگر پوری دنیا میرے حوالے کرنا چاہیں امت محمد کا ایک فرد بھی قتل کرنے کے لئے تیار نہیں ہونگا چہ جائیکہ فرزند رسول (ص) کو قتل کرنے کا ارادہ کروں! عمر سعد نے کہا: اگر میں امام حسین (ع) کو قتل کروں تو مجھے سترہزار افراد کا امیر بنایا جائے گا۔
کامل نے جب دیکھا کہ عمر قتل حسین (ع) کا ارادہ کرچکا ہے تو اس نے ایک روایت اس کو یوں سنائی:
ایک دفعہ میں اور تمہارا باپ سعد بن ابی وقاص کے ساتھ شام کے سفر پر جارہے تھے۔ میری رفتار کم تھی چنانچہ پیچھے رہ گیا اور پیاس مجھ پر غالب آگئی۔ ایک راہب کے دیر میں پہنچا۔ گھوڑے سے اترا اور پانی کی درخواست کی۔
راہب نے کہا: کیا تم اسی امت میں سے ہو جس کے بعض بعض دوسروں کو قتل کرتے ہیں؟
میں نے کہا: میں امت مرحومہ سے ہوں۔
راہب نے کہا: وائےبحال ہو تمہارے روز قیامت، کہ تم اپنے پیغمبر کے فرزند کو قتل کروگے اور ان کے خاندان کو اسیر بناؤگے۔
میں نے کہا: کیا ہم اس عمل کے مرتکب ہونگے؟
راہب نے کہا: اور اس وقت زمین اور آسمان آہ و فریاد کریں گے اور اور آپ (ع) کے قاتل زیادہ عرصے تک اس دنیا میں زندہ نہیں رہ سکیں گے حتی کہ ایک شخص خروج کرکے ان سے انتقام لے گا۔
راہب نے مزید کہا: میں دیکھ رہا ہوں کہ تم اس کے قاتل کو جانتے ہو۔
میں نے کہا: خدا کی پناہ! کہ میں ان کے قاتلوں میں شمار ہوجاؤں۔
راہب نے کہا: اگر تم نہ بھی ہوئے تو تمہارے اقرباء میں سے کوئی ہوگا۔ امام حسین کے قاتل کا عذاب فرعون و ہامان سے بھی بڑھ کر ہوگا۔ اس کے بعد راہب نے دروازہ بند کردیا۔
کامل کہتا ہے: میں اپنے گھوڑے پر سوار ہوا اور اپنے ساتھیوں سے جاملا۔ اور تمہارے باپ ماجرا کہہ سنایا۔ اور تمہارے باپ نے کہا کہ راہب سچ کہتا ہے اور یہ کہ اس نے بھی قبل ازیں راہب کو دیکھا ہے اور اس کو بتا چکا ہے کہ "اس کا بیٹا فرزند رسول (ص) کا قاتل ہے"۔
کامل نے یہ بات عمر بن سعد کو سنائی اور خبر یزید کے گورنر ابن زیاد کو پہنچی تو ابن زیاد نے کامل کو بلوایا اور اس کی زبان کٹوا دی اور کامل ایک دن زندہ رہا اور دنیا سے رخصت ہوا۔
مختار بن ابی عبیدہ ثقفی نے ایک قاصد عبداللہ بن زبیر کے پاس روانہ کیا اور کہا کہ جا کر محمد بن حنفیہ سے بھی ملاقات کرکے اور انہیں سلام پہنچا دے۔
محمد نے کہا: مختار ہم سے محبت کا اظہار کیونکر کرتا ہے جبکہ عمر بن سعد ابھی تک زندہ ہے اور ان کی مجلس میں بیٹھتا ہے؟
مختار کو پیغام ملا تو کوفہ کے امیرشرطہ (پولیس سربراہ) کو حکم دیا کہ کچھ لوگوں کو اجیر کرے تا کہ جاکر عمر بن سعد کے گھر کے سامنے سیدالشہداء علیہ السلام کے لئے عزاداری کریں۔
جب اس منصوبے پر عمل ہوا تو عمر بن سعد نے اپنے بیٹے حفص کو (جو کربلا کے جرائم میں شریک تھا) مختار کے پاس روانہ کیا اور کہا: "ما شأن النوائح يبكين الحسين على بابي؟؛ میرے گھر کے دروازے پر امام حسین علیہ السلام کے لئے عزاداری کرنے والوں کا یہ اجتماع کیا ہے؟
جب حفص مختار کے پاس پہنچا، شرطہ کے مامورین عمر بن سعد کے گھر میں داخل ہوئے اور ابن سعد کو اپنے بستر پر لیٹا پایا اور کہا: اٹھو! وہ اٹھا جبکہ لحاف میں لپٹا ہوا تھا۔ اسی وقت اس کا سر بدن سے جدا کردیا گیا اور اس کا سر فوری طور پر مختار کے پاس پہنچادیا گیا جہاں اس کا بیٹا موجود تھا۔
مختار نے حفص سے کہا: "هل تعرف هذا الراس؟"؛ کیا تم اس سر کو پہچانتے ہو؟
حفص نے کہا: ہاں!
مختار نے کہا: کیا پسند کرتے ہو کہ تمہیں بھی اس سے ملحق کردوں؟
حفص نے کہا: باپ کے بعد زندگی میں مزید کوئی خیر نہیں ہے چنانچہ مختار نے اس کو باپ سے محلق کردیا۔ (12)
یہ واقعہ 9 ربیع الاول کو رونما ہوا اور یوں نو ربیع الاول جشن اور عید کا دن ٹہرا۔
..........
مآخذ:
1- بحارالانوار، 44/388/ اعیان الشیعة، 1 / 595 / البدایة والنهایة، 8 / 175 / خوارزمى،1/245.
2- تهذیب التهذیب، 7/450.
3- اسد الغابه، 2/290 بحارالانوار، 28/130- 40/39 / پیغمبر و یاران، 3/124.
4- شیبہ نے یہ واقعہ انس بن حرث کاہیل اور بریر بر خضیر ہمدانی کے لئے بھی نقل کیا ہے جس سے معلوم ہوتا ہے کہ یا تو یہ واقعہ دو بار دہرایا گیا ہے یا پھر راویوں کے نام میں اشتباہ واقع ہوا ہے۔
5- کشف الغمة، 2/47.
6- وقعه صفین، 186.
7- ابصار، 69 / حیاة الحسین، 3/126/ اعیان الشیعه، 1/599 / حسین علیه السلام نفس مطمئنه، 164.
8- مقتل الحسین علیه السلام خوارزمى، 2/8 / مقتل الحسین مقرم، 289.
9- ملهوف، 42 البدایة والنهایة، 8/181.
10- ملهوف، 52.
11- بحارالانوار، 44/306.
12- الامامة والسیاسة، 2/19 / طبرى، 6/62
Courtesy:
ابو زین الھاشمي
No comments:
Post a Comment